Genvej til at nå dine drømme og mål – brug hypnotisørens målsætningsværktøj.

HAR DU SVÆRT VED AT NÅ DINE DRØMME OG MÅL?
Mange går i øjeblikket og ser frem mod sommeren og drømmer om at tabe sig, inden badetøjet skal på. Andre tænker tilbage på deres nytårsfortsæt og det rygestop, de måske aldrig nåede. De drømme eller mål vi sætter os, er ofte noget, som tidligere er forsøgt – men uden held. I denne blog vil jeg komme nærmere ind på et målsætningsværktøj, der kan hjælpe dig med endelig at lykkes med at nå dine drømme eller mål.

 

SMARTØF:
Målsætnings-værktøjet hedder SMARTØF og er en slags målsætnings tjekliste, der blandt andet anvendes indenfor hypnose og NLP (Neuro Lingvistisk Programmering). Metoden går ud på, at udarbejde et mål og sammenholde målet med de enkelte punkter i målsætningsværktøjet.
I det følgende vil jeg gennemgå de forskellige ord bogstaverne i SMARTØF står for, og hvordan du kan bruge værktøjet til at lave en plan eller målsætning, som holder.

 

SPECIFIK:
Det første bogstav i SMARTØF er S. Det står for Specifik. Målet du gerne vil opnå, skal være så specifikt som muligt. Hvis du eksempelvis ønsker at tabe dig, så er det ”at tabe sig” ret uspecifikt.Du skal også beskrive, hvordan du har tænkt dig at tabe dig. F.eks. ved at spise mere grønt og motionere. Og hvis det er muligt, så vær endnu mere specifik. Beslut dig for hvilken form for motion du vil dyrke og hvornår den skal udføres. Skal det være sammen med andre eller alene? Er det gang, løb eller måske fitness du vil bruge som motionsform?
Kosten er i forbindelse med vægttab også helt central. Hvis du spiser det samme, som du hele tiden har gjort, så vil du til trods for en masse motion, stadig have svært ved at tabe dig. Så beslut dig for hvilke kalorier du vil droppe. Måske er det fed mad, der skal spises mindre af og grønsager, der skal spises flere af? Eller måske usunde mellemmåltider (snacks eller slik), der skal erstattes med æbler eller gulerødder?

 

MÅLBART:
Det andet bogstav i SMARTØF er M. Det står for Målbart. For det mål du gerne vil opnå, skal netop være målbart. Har du en drøm om at tabe dig, komme i form, så er begge dele gode mål. Men hvordan ved du, at du har nået dit mål ?
Hvis du f.eks. godt kunne tænke dig at komme i form, så kunne den konkrete målsætning være at kunne løbe 5 km.
I forbindelse med vægttab kan det være at komme til at veje et bestemt antal kg. – eller at tabe 10 kg – eller måske komme til igen at passe en speciel kjole eller de bukser, der er blevet for små.

 

ATTRAKTIVT:
Det tredje bogstav i SMARTØF er A, og det står for attraktivt. Det mål du sætter dig, skal nemlig være ønskværdigt. Med det menes der, at der skal være en gevinst for dig, ved at nå målet. Du skal ikke nå målet for andres skyld, men for din egen skyld. Og i den forbindelse er det vigtigt, at tydeliggøre hvorfor, du ønsker at tabe dig, stoppe med at ryge, slippe din angst, eller hvad din drøm nu er. Så spørg dig selv, hvad der er så attraktivt ved at nå dit mål? Og i svaret ligger også din motivation og dermed den drivkraft, der skal hjælpe dig med at nå målet.

 

REALISTISK:
Det fjerde bogstav i SMARTØF er R, og det står for realistisk. Dit mål må på den ene side godt være optimistisk, men skal også være realistisk, ellers når du det ikke. Hvis du drømmer om at løbe et Marathon inden sommer, men aldrig har løbet længere end ud til postkassen, så er der stor risiko for, at du fejler. Realistiske mål bør også tage hensyn til, om det mål du sætter dig er foreneligt med dit arbejdsliv, økonomi, familieliv og den tid du har til rådighed.

 

TIDSSPECIFIKT:
Det femte bogstav i SMARTØF er T, og det står for tidsspecifikt. For hvornår skal du være i mål? Fastsætter du ikke et tidspunkt, så har målet eller drømmen det med at blive ved med at være en diffus fremtids drøm, der aldrig bliver realiseret. Så sæt dato på. Og hav eventuelt et eller flere delmål. Så hvis dit mål er at tabe 10 kg, så sæt også dato på hvornår, de første 2 kg eller 5 kg skal være tabt.

 

ØKOLOGISK:
Det sjette bogstav i SMARTØF er Ø, og det står økologisk. Med økologisk menes alt det, der udefra kan have indvirkning på, om du når eller ikke når dit mål. Hvad vil det betyde for dine omgivelser, at du når dit mål? Og er der noget eller nogen i dine omgivelser, der vil kæmpe imod, at du når dit mål? Er der noget ved at nå dit mål, der skræmmer dig? Hvis du nu eksempelvis stopper med at ryge, vil det så forhindre dig i at tage de små pauser, som cigaretterne tidligere har givet dig? – Og hvis det er tilfældet, hvordan kan du så i stedet sørge for, at dit nye liv bliver foreneligt med dit rygestop?

 

FORMULERET POSITIVT I NUTID:
Dit mål skal formuleres som en sætning. Og den sætning skal formuleres som om, at du allerede er nået i mål. Derudover skal sætningen formuleres positivt så målet er ønskværdigt. Et eksempel på det kunne være “Jeg er røgfri og nyder det” eller “Jeg lever sundt og taber mig”

 

HYPNOSE, HYPNOTERAPI OG HYPNOSEUDDANNELSE:
I Extra Care Hypnose anvender jeg i alle mine sessioner SMARTØF som en integreret del af
interviewet. Uanset om der er tale om én hypnose eller coaching session.
Når jeg som instruktør underviser i Extra Care Hypnoseskole. Så uanset om jeg underviser i
hypnose eller hypnoterapi, så indgår SMARTØF værktøjet ligeledes som en naturlig del af
undervisningen.

 

Ved at bruge SMARTØF i min klinik, hjælper jeg altså mine klienter med at sætte ønskværdige, effektive mål, hvor der er fokus på det positive, og hvordan målet helt specifikt kan opnås. Mål, der både er realistiske, målbare og ikke mindst også forenelige med deres liv. Og det virker.

 

Hvis du har et mål du drømmer om at opnå så prøv SMARTØF værktøjet, du vil blive overrasket over hvor godt det virker. Kunne du godt tænke dig hjælp til at opnå dit mål, så book en tid til hypnose eller coaching på 61671520 eller send en mail på jantegner@gmail.com

 

Hvis du i stedet drømmer om, at lære hypnose og hypnoterapi, så du kan hjælpe andre med at nå deres mål, så kan du læse mere om vores hypnoseuddannelse og NGH-Hypnoterapeut uddannelse på www.extracarehypnose.dk

 

FØLG OS PÅ FACEBOOK:

På facebook har du også mulighed for at følge vores side Extra Care Hypnose. Her bliver der indimellem lagt nyheder op, når vi afholder hypnosekurser eller når der har været afholdt hypnose workshops for nogle af de kursister, vi tidligere har har uddannet til NGH-Hypnoterapeuter. Vi lægger også indslag op når, der er noget i medierne om hypnose, og naturligvis tilbagemeldinger fra tidligere klienter. Der ligger allerede tilbagemeldinger fra klienter, der har fået hjælp til blandt andet:

  • Vægttab
  • Rygestop
  • Angst
  • Vandskræk / Fobi
  • Post Traumatisk Stress Disorder
  • Traumatisk barndom
  • Stress og nedtrykthed
  • Socialangst
  • Humørsvingninger
  • Misbrug
  • Kokainafhængighed
  • Smerter og modløshed
  • Tics
  • Søvnløshed
  • Selvværd
  • Kræsenhed

 

Tak fordi du valgte at læse med!

 

Venlig hilsen

 

Jan Tegner Christensen, akutsygeplejerske, hypnoterapeut og hypnoseinstruktør.